Συνολικές προβολές σελίδας


Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2009

Πώς και γιατί σπούδασα Κοινωνιολογία!

Σε αυτό το post θα σας παραθέσω κάποια "βιογραφικά" στοιχεία, που αφορούν τα κίνητρα που με οδήγησαν να σπουδάσω Κοινωνιολογία. Θα καταλάβετε, σε επόμενο post, ότι αυτό συνδέεται, με τον τρόπο του, με το θέμα της εγκληματικότητας και όλα αυτά τα παρανοϊκά που ακούω και βλέπω τις τελευταίες μέρες....

Όπως μπορείτε να δείτε στην ταυτότητα του blog μου, έχω σπουδάσει Κοινωνιολογία στην Πάντειο.
Το να σπουδάσω Κοινωνιολογία ήταν για μένα κάτι που προκλήθηκε από τα ίδια τα βιώματά μου ως έφηβος.
Όταν ήμουν ακόμα μαθητής γυμνασίου, το 1985, μόλις 14 ετών τότε, συνέβη κάτι συγκλονιστικό στη γειτονιά μου, στο κέντρο του Αγρινίου: τέσσερις νέοι άνθρωποι βρέθηκαν νεκροί μέσα σε ένα μήνα λίγα μέτρα έξω από το σπίτι μου, ύστερα από "υπερβολική χρήση ναρκωτικών"!
Ήταν κάτι που με συγκλόνισε, όπως συγκλόνισε και όλη τη γειτονιά μου. Οι γονείς μας φύλαγαν κυριολεκτικά σκοπιά στην πόρτα για να μην ξεμυτίσουμε. Τόσο είχαν φοβηθεί!
Ήταν όμως μια υπερβολική αντίδραση, όσο ισχυρό κι αν ήταν το σοκ.
Αν ήταν έτσι, τότε δεν θα έπρεπε να μας άφηναν να πάμε ούτε στο σχολείο μας, γιατί εκεί να δείτε βαποράκια που σουλάτσαραν εντός κι εκτός του σχολείου...
Όλα αυτά λοιπόν γέννησαν μέσα μου κάποια ερωτήματα: γιατί τόσο νέοι άνθρωποι να παίρνουν ναρκωτικά; Γιατί επίσης νέα παιδιά να γίνονται πλασιέ του θανάτου στα σχολεία μας; Γιατί σε πολλές καφετέριες να γίνεται διακίνηση ναρκωτικών (πολλοί διέδιδαν τότε ότι ακόμα και στην...πορτοκαλάδα που πίναμε έριχναν "κάτι");
Έτσι σκεφτόμουν τότε και αυτό ήταν που γέννησε μέσα μου την επιθυμία, την ανάγκη θα έλεγα, να σπουδάσω Κοινωνιολογία.
Ήταν τότε στα "ντουζένια" της ως σχολή Δέσμης, είχε πολύ μεγάλη βάση εισαγωγής, άρα και υψηλό "γόητρο", και, τότε βέβαια γιατί μετά όλα ήρθαν τούμπα, είχε την προοπτική άμεσης απορρόφησης των πτυχιούχων κοινωνιολόγων ως καθηγητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Εμένα όμως αυτό που με "ιντριγκάριζε" να σπουδάσω αυτή την επιστήμη ήταν το να δώσω μια απάντηση στα ερωτήματα που σας παρέθεσα παραπάνω.
Δεν έβλεπα τόσο την προοπτική της άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης (χωρίς να το προσπερνάω, έτσι;), ήθελα να ακολουθήσω ερευνητική καριέρα, να γίνω ας πούμε καθηγητής πανεπιστημίου.
Έτσι τα έβλεπα τουλάχιστον τότε...
Τελικά ο στόχος επετεύχθη. Το 1990 πέρασα, έχοντάς το ως πρώτη επιλογή, στο τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.
Μπορώ να πω ότι στάθηκα αρκετά τυχερός.
Είχα την μεγάλη τιμή να έχω καθηγητές μου τον Βασίλη Φίλια, τεράστιο πανεπιστημιακό δάσκαλο και αγωνιστή (με 5,5 χρόνια φυλακής επί χούντας τα οποίαδεν εξαγόρασε στα χρόνια της μεταπολίτευσης για χάρη της πολιτικής, παρά έμεινε συνεπής στα ακαδημαϊκά του καθήκοντα), τον Ιάκωβο Φαρσεδάκη, καθηγητή Εγκληματολογίας, που από τα χέρια του βγήκε μια νέα φουρνιά σημαντικών Εγκληματολόγων (Ανθοζωή Χάιδου, Έφη Λαμπροπούλου, Χριστίνα Ζαραφωνίτου και άλλους), Μιχάλη Ψαλιδόπουλο, καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας, Αλέξανδρο Χρύση, καθηγητή πολιτικής φιλοσοφίας, Φωτεινή Τσαλίκογλου, καθηγήτρια Ψυχολογίας, τον αείμνηστο Παύλο Πετρίδη, καθηγητή σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας, που έπαιρνε κάθε Παρασκευή πρωί το αεροπλάνο από τη Θεσσαλονίκη να έρθει για το μάθημα και αμέσως μετά έφευγε (χάθηκε τόσο πρόωρα και άδικα σε ηλικία μόλις 51 ετών το 2000), την Αγλαΐα Καλαματιανού, καθηγήτρια Στατιστικής, την Νότα Κυριαζή, καθηγήτρια Κοινωνιολογικής Έρευνας.
Θα μπορούσα να αναφέρω πολλά ακόμα ονόματα καθηγητών μου στο Πάντειο, που είχα την τιμή να είμαι φοιτητής τους.
Πέρα από τους καθηγητές μου όμως, είχα την τύχη να προλάβω, έστω στα τελευταία τους (ελέω πανεπιστημιοποίησης...), τα πρωτοποριακά προγράμματα σπουδών, που έστησαν ο Βασίλης Φίλιας και ο αείμνηστος Σάκης Καράγιωργας, που είχαν καταστήσει την πρώην ΠΑΣΠΕ (Πάντειος Ανώτατη Σχολή Πολιτικών Επιστημών) πρότυπο, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σχολής κοινωνικών και πολιτικών επιστημών.
Ακόμα και τώρα, εν έτει 2009, με τα πράγματα να έχουν έρθει τούμπα και την Κοινωνιολογία να είναι τελείως παραγκωνισμένη και περιθωριοποιημένη στην Ελλάδα και την κοινωνιολογική έρευνα σε πλήρη αφασία, αν κάποιος με κάποιο μαγικό τρόπο με γύριζε πίσω στο 1990 και με έβαζε να επιλέξω ποια επιστήμη να σπουδάσω, εγώ πάλι την Κοινωνιολογία θα διάλεγα!
Και αυτό το λέω με κάθε επίγνωση του...τι λέω!
Θα αναρωτηθείτε γιατί έγραψα όλο αυτό το κατεβατό σχετικά με τις σπουδές μου στην Πάντειο.
Όπως σας προανέφερα, σπούδασα Κοινωνιολογία δηλώνοντας στο μηχανογραφικό το τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου ως πρώτη επιλογή μου.
Είχα την τύχη να έχω ως καθηγητές αυτά τα "μεγαθήρια" που επίσης σας προανέφερα.
Όλα αυτά ήταν αρκετά εφόδια για μένα ώστε ότι βλέπω γύρω μου να το αναλύω κοινωνιολογικά. Κι ας ήμουν άνεργος κι ας έψαχνα για δουλειά σε τομείς και επαγγέλματα που καμιά σχέση δεν είχαν με την Κοινωνιολογία κι ας απασχολούμαι, προς το παρόν, σε μια δουλειά που επίσης δεν έχει σχέση με την Κοινωνιολογία.
Πάντοτε έβλεπα τα πράγματα γύρω μου με κοινωνιολογική ματιά. Και έτσι θα συνεχίσω να κάνω!
Έτσι, και στο καυτό θέμα των ημερών, την έξαρση της εγκληματικότητας, θέλω να διατηρώ αυτόν τον κοινωνιολογικό θέασης του φαινομένου.
Ας είναι καλά ο καθηγητής μου Ιάκωβος Φαρσεδάκης και η σπουδαία φουρνιά εγκληματολόγων που έβγαλε, που εξόπλισαν με τα κατάλληλα εφόδια!
Γι αυτό ακριβώς το θέμα της εγκληματικότητας θα αναφερθώ σε επόμενο post...

9 σχόλια:

  1. Αγαπητέ φίλε [με το θάρρος που μου δίνει το γεγονός ότι υπήρξες φοιτητής μας]
    Μια αναζήτηση στο google με έφερε τυχαία στην ιστοσελίδα σου. Αρχικά να σου πω ότι χαίρομαι ιδιαίτερα που καταγράφεις με τόσο ενθουσιασμό την εμπειρία σου από τις σπουδές σου στην Κοινωνιολογία κι ελπίζω να μην αλλάξει ποτέ αυτή η φυλαγμένη εικόνα. Θα ήθελα, ωστόσο, να διορθώσω κάτι που αφορά εμένα, ίσως δε και άλλους. Χωρίς καμιά πρόθεση μομφής, να σε ενημερώσω ότι δεν αισθάνομαι να "βγήκα από τα χέρια" κανενός καθηγητή, ο Ιάκωβος Φαρσεδάκης είναι πολύ αγαπημένος φίλος και η συνεργασία μας υπήρξε πάντα πλούσια σε ερεθίσματα αλλά, θα συμφωνήσει κι εκείνος μαζί μου στο ότι αυτό απέχει πολύ από το να είμαι "έργο των χεριών του". Καθηγητές μου υπήρξαν πολλοί, ο δρόμος δύσβατος και με πολλές περιπλανήσεις γύρω από στόχους που δεν ήταν πάντα ορατοί και βρίσκανε την μορφή τους στη διάρκεια του ταξιδιού και έτσι, όπως εγώ δεν θα διανοηθώ να πω ποτέ ότι κάποιος/α είναι έργο των χεριών μου, άλλο τόσο διεκδικώ και για μένα τον πλουραλισμό των ερεθισμάτων. Υποθέτω ότι με τον ίδιο τρόπο σκέφτεται και ο Ιάκωβος Φαρσεδάκης για όλους τους συνεργάτες του και ενδεχομένως και οι άλλοι συνάδελφοι στους οποίους αναφέρεσαι. Νομίζω, λοιπόν, ότι η διατύπωση είναι αδόκιμη και θα πρέπει να την αλλάξεις. Στην περίπτωση που εσύ δεν κρίνεις σκόπιμη την διόρθωση, θα σε παρακαλούσα να διαγράψεις εντελώς το όνομά μου.
    Εύχομαι καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αφροδιτη Κουκουτσακη εισαι ονομα και πραγμα πραγματικα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κάθε τι που λετε -και αυτό είναι η ομορφιά της ζωής- έχει μέσα του τη δι-αντίδραση. Στην ουσία κάθε μικρο-στιγμή κάνουμε όλοι μας χιλιάδες "διαπραγματεύσεις" ίσως και ανεπαίσθητες Στο παγκόσμιο Συνέδριο της Διεθνούς Κοινωνιολογικής Ένωσης (ISA) (11-18 Ιουλίου) θα παρουσιαστεί το καταπληκτικό μοντέλο με τον τίτλο "win-win-win papakonstantinidis model" που ναι μεν γράφτηκε για την τοπική ανάπτυξη αλλά βρήκε γρήγορα εφαρμογή σε όλους τους τομείς της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας του Ανθρώπου.. Στην ουσία "παρεμβάλλει μια καινούργια "οντότητα" στο "παζάρι" μεταξύ των ΔΥΟ, η "κοινότητα" το σύνολο των ήθικών αξιών, μέσα από τη διαδικασία της ευαισθητοποίησης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΕΠΕΣΑ ΤΥΧΑΙΑ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ.ΜΕ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΣΕ Η ΘΕΡΜΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΙΛΑΕΙ Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ,Ο ΦΟΙΤΗΤΗΣ,Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ.ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΤΟΝ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ.ΣΗΜΕΡΑ ΒΕΒΑΙΑ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΟΥΣ ΤΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ.ΥΠΗΡΞΑ ΚΙ ΕΓΩ ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΣ.ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΓΚΟΛΙΘΟΥΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ,ΟΠΩΣ ΦΙΛΙΑΣ,ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΣ,ΦΑΡΣΕΔΑΚΗΣ,ΚΑ.ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕ Α ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Και εντελώς τυχαία "έπεσα" πάνω σε αυτή τη σελίδα..Και είμαι πολύ χαρούμενη που γράφονται τέτοια ωραία πράγματα για την Κοινωνιολογία.Παρέλειψα να πω ότι και εγώ τώρα σπουδάζω Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.Είμαι πρωτοετής και ήδη έχω την τύχη και χαρά να έχω κάνει μάθημα με την κυρία Ζαραφωνίτου και τον κύριο Μαγγανά αλλά και με άλλους πολύ σημαντικούς καθηγητές. Ο λόγος που διάλεξα τη συγκεκριμένη σχολή είναι και εμένα παρόμοιος. Στην περιοχή που μένω από πολύ μικρή έβλεπα τοξικομανής να πέφτουν κάτω ή να τρέμουν ολόκληροι ή άλλα τέτοια σκηνικά. Με αφορμή την κατάσταση αυτή θέλω να ασχοληθώ με αυτούς τους ανθρώπους (και με τα εγκλήματα και τις φυλακές μέσω της εγκληματολογίας - που εύχομαι να περάσω-) και να δω τι τους ωθεί σε αυτή την πράξη αλλά και για να μάθω τι μπορώ εγώ να κάνω για να τους βοηθήσω.Αυτά ήθελα να εκφράσω και εγώ από τη μεριά μου με αφορμή αυτό το "ζεστό" κειμενο.Καλή συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ως φοιτήτρια πολλά χρόνια στο Πάντειο συμφωνώ απόλυτα με την κ. Κουκουτσάκη...Θέλει μεγάλη προσπάθεια για να φτάσουμε τον στόχο μας και όση βοήθεια και αν λάβουμε, χωρίς προσωπικό αγώνα δεν μπορούμε να τα καταφέρουμε!Δυστυχώς η δικιά μου άποψη για μεγάλο αριθμό διδασκόντων του Παντείου δεν θα ταυτιστεί με την άποψη των παραπάνω φοιτητών που νιώθουν για τους δικούς τους λόγους τιμή να έχουν κάνει για παράδειγμα μάθημα με την κα τάδε δινα κοκ.θεωρώ ότι όπως έχουμε δικαίωμα και είναι αρεστό να εκφραζόμαστε θετικά, αντίστοιχα δικαιούμαστε και καμιά φορά είναι και υποχρέωσή μας να θίγουμε και την αρνητική πλευρά ώστε να προστατευτούμε και να προστατεύσουμε αν μπορούμε. Αγαπώ κι εγώ την επιστήμη της κοινωνιολογίας αλλά δυστυχώς δεν μπορώ να κρύψω την απογοητευσή μου από το Πάντειο, στο οποίο σπούδαζα αρκετά χρόνια και βρέθηκα πολλές φορές μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις οι οποίες και με οδηγούν να σχολιάσω τα παραπάνω....Δυστυχώς όμως βλέπετε ότι η τρομοκρατία της εξουσίας καμιά φορά νικά και τους πιο τολμηρούς με αποτέλεσμα το σχόλιο μου να μένει ανώνυμο....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. http://www.iospress.gr/mikro2000/mikro20000304.htm

    ρίξτε μια ματιά αν θελετε
    έπεσα τυχαία σε αυτή τη δημοσίευση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπηκα στο τμημα Κοινωνιολογιας ως πρωτη μου επιλογή το πρώτο έτος λειτουργίας του 1984-1985 όταν σημείωσε και τις υψηλότερες βάσεις της 4ης δέσμης. Εκτός απο αυτούς που αναφέρεις είχαμε την τιμή να μας διδάσκει ο Ηλίας Δασκαλάκης ένας εξαιρετικός καθηγητής και άνθρωπος ο οποίος μας δίδαξε πρώτη φορά για την εγκληματολογία πριν φύγει ξαφνικά από τη ζωή το 1986, μόλις 49 ετών και ο οποίος υπήρξε ο δικός μου αγαπημένος δάσκαλος. Θυμάμαι ακόμη τις κόντρες του Φίλια με τον Βέλτσο και το Νεοκλή Σαρρή τον ανθρωπο κλειδί με το έργο του για την Οσμανική πραγματικότητα. Επειδή ημουν και εγω εκεί και μάλιστα στην αρχη της ιστορίας καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις. Με όλα τα προβλήματα σημ. τον πρώτο χρόνο δεν είχαμε βιβλία παρα μόνο φωτοτυπίες, και ακριβώς επειδη στη ζωη μου τη γνώση την αντιμετωπίζω ως ταξίδι και οχι ως επαγγελματική αποκατάσταση νιωθω μετά από όλα αυτά τα χρόνια οτι είχα την ευκαιρία να σταθω εμπρος σε μια πορτα που μόλις είχε ανοιξει για να αλλάξει η ματιά μου στα πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Recent Posts

Ετικέτες

Αρχειοθήκη ιστολογίου